Sławy fotografii

Kiedy pojawiła się fotografia – tak kontrowersyjna i pełna wątpliwości – tylko kilka osób miało ochotę dać jej szansę. Fotografia ta przekształciła się w coś tak wielkiego w branży, jak w naszych czasach. Kilka osób zrewolucjonizowało sposób, w jaki zdjęcia były robione, oceniane i postrzegane. Oto najbardziej wpływowi z nich.

Alfred Stieglitz

Chociaż wynalazek fotografii doprowadził do nowych osiągnięć naukowych i rozwoju świata przemysłowego, fotografia stała się również częścią codziennego życia i ruchu artystycznego. Jedną z osób stojących za fotografią jako sztuką był Alfred Stieglitz, amerykański fotograf i promotor sztuki współczesnej. Wielu wierzy, że to Stieglitz uczynił fotografię tym, czym jest dzisiaj jako sztuka. Wraz z F. Holland Day prowadził Photo-Secession, pierwszy ruch artystyczny, którego głównym zadaniem było pokazanie, że fotografia dotyczy nie tylko tematu obrazu, ale także jego manipulacji. Stieglitz organizował różne wystawy, w których zdjęcia były oceniane przez fotografów. Co ciekawe, w tamtych czasach zdjęcia były oceniane głównie przez malarzy, ponieważ fotografów postrzegano raczej jako naukowców. Stieglitz promował także fotografię w nowo powstałych czasopismach.

Felix Nadar

Felix Nadar (pseudonim Gaspard-Félix Tournachon) był francuskim karykaturzystą, dziennikarzem i – gdy pojawiła się fotografia – również fotografem. Najbardziej znany jest z pionierskiego wykorzystania sztucznej błyskawicy w fotografii. Nadar był dobrym przyjacielem Juliusza Verne’a i podobno był inspiracją dla autora: uważa się go za prototyp postaci Michaela Ardana w „From the Earth to the Moon”. Nadar dostał uznanie za opublikowanie pierwszego w historii wywiadu fotograficznego w 1886 roku. Pomimo niektórych rewolucyjnych idei portrety Nadara opierały się na tych samych zasadach, co portret artystyczny. Był znany z przedstawiania wielu sławnych osób, w tym Jule Verne, Alexandra Dumasa, Petera Kropotkina i George Sand.

Henri Cartier-Bresson był francuskim fotografem, który uważa się za ojca fotoreportażu. Cartier-Bresson jest najbardziej znany z tworzenia fotoreportażu w stylu fotografii ulicznej. Około 23 roku życia zainteresował się fotografią i porzucił malarstwo. „Nagle zrozumiałem, że fotografia może w jednej chwili naprawić wieczność”- później wyjaśnił. Jego pierwsza wystawa odbyła się w nowojorskim Julien Levy Gallery w 1932 roku. Pierwsze dziennikarskie zdjęcia Cartier-Bresson zostały zrobione podczas koronacji George VI w Londynie, jednak żadne z nich nie przedstawiało samego króla.

Prace Francuza wpłynęły na generacje artystów fotograficznych i dziennikarzy z całego świata. Mimo narracji, jego prace są również prawdziwie artystyczne. Po odejściu w 2004 roku Henri Cartier-Bresson pozostawił po sobie filozofię. Dzięki zastosowaniu aparatu 35 mm ten format stał się standardem, a jego cytaty są zawarte w wielu książkach fotograficznych. Pomimo całej sławy i wpływu, jest bardzo mało zdjęć tego artysty. Nie znosił bycia fotografowanym, ponieważ był zawstydzony swoją sławą.